Memòria “Linux i tecnologies web a l’educació”

Posaré a continuació els principis sota els quals s’ha desenvolupat el curs que vaig donar i el que vam fer:

 

MEMÒRIA CURS “LINUX I TECONOLOGIES WEB A L’EDUCACIÓ”

Internet s’ha convertit en els darrers anys en una eina d’informació, de formació i d’investigació que ofereix moltes més possibilitats que les que el seu dia va prometre la televisió. Internet, a més, permet als navegants un control pràcticament absolut dels continguts que es volen controlar: ja no som subjectes passius, sinó que som objectes actius capaços d’interactuar amb la xarxa, informar-nos, informar, treballar, sentir música, veure vídeos, presentacions, tot tipus d’imatges i, més enllà, si tenim un espai propi, podem anar fent un recull de tot allò que ens interessa i mostrar-ho al món.

És important que puguem accedir als continguts i, més enllà, és important que puguem compartir-los lliurement sense haver de preocupar-nos per copyrights o patents: quin sentit té que la informació a la qual podem accedir estiga restringida? Quin sentit té que no puguem compartir lliurement el coneixement?.

En aquest punt cal parlar de GNU/Linux, i ho farem amb una metàfora: imagineu que sou cuiners. Imagineu que us agrada fer les vostres receptes, provar nous ingredients, millorar-les o fer experiments i després compartir-les amb els vostres companys. Els vostres companys fan el mateix, fan les seues receptes i les comparteixen amb els altres. I cadascú va millorant les receptes dels demés: afegeixen ingredients, canvien el mètode de cuinar-les, les personalitzen… Al final tenim que cadascú pot agafar allò que li agrada i personalitzar-lo si vol. Les receptes finals, com que passen per molta gent que les va millorant, són molt bones.

Ara imaginem que nosaltres, que fem molt bons plats, decidim no compartir les nostres receptes. Que decidim amagar-les i cobrar a tot aquell qui vulga provar-la. I, més enllà, imaginem que prohibim que aquell qui la prova, puga esbrinar quin són els ingredients. I si ho fa, li denunciarem per trecar la nostra “patent” sobre la recepta.

Doncs aquesta és la diferència entre el coneixement lliure i el coneixement privatiu. GNU/Linux representa un sistema completament lliure ja que les receptes (els programes) estan lliurement a l’abast de tothom. Windows representa la restricció dels sistemes privatius ja que les receptes (els programes) estan tancats i no podem tindre cap tipus d’accès al seu funcionament: l’hem d’acceptar tal qual és.

L’avenç en el món de la informació ha de ser sota la seguretat de que la informació és accessible a tothom, no podem restringir qui pot o qui no pot accedir a ella i menys encara pretendre que els usuaris finals hagen d’acceptar condicions inacceptables sobre com utilitzar aquesta informació.

Tenint en compte aquests principis, hem desenvolupat els curs “Linux i tecnologies web a l’educació”: per una part hem descobert el sistema operatiu GNU/Linux fent una introducció bàsica al seu funcionament i els principis bàsics per treballar amb ell diàriament. Per altra part, també vam treballar amb diferents aplicacions educatives i d’entreteniment a Linux com Jclic, Gcompris, Kdeedu i tot un seguit de programes enfocats a diferents nivells educatius.

L’altre bloc del curs, sempre treballant sota GNU/Linux, ha estat el treball amb les tecnologies web: per una part vam aprofundir en la creació d’activitats mitjançant WebQuest, una eina que permet als mestres crear pàgines web de forma fàcil i senzilla sense haver de tindre cap tipus de coneixements tècnics o de programació.

Quant a tecnologies web també vam començar amb el treball amb blogs i com poder aprofitar-los per fer-los servir com a centres d’informació, per mostrar vídeos i presentacions, llançadores cap a altres pàgines d’informació o activitats (com el Webquest) i la possibilitat de crear usuaris restringits per tal de poder fer participar als alumnes.

En definitiva, treballant sota un sistema GNU/Linux vam poder aprofitar tot un seguit d’eines web per utilitzar-les a les nostres aules.

Coneixement lliure per a un món lliure.

PAU IRANZO I ROMÁN

LINUX I TECNOLOGIES WEB A L’EDUCACIÓ”

Memòria “Linux i tecnologies web a l’educació”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s