Protestantisme i catolicisme als EUA (i l’analogia amb Linux/Windows)

Ara que estic amb classes d’anglès amb una professora dels Estats Units, he tingut l’oportunitat de preguntar-li moltes coses relatives a la cultura “americana”. Un dels punts que més em va cridar l’atenció va ser el fet que la gran majoria de ciutadans dels EUA creuen en alguna religió.

Per descomptat que hi ha ateus heretges, però l’església hi juga un paper important a la vida d’aquestes persones. Aleshores la meua professora em va explicar una mica el funcionament de l’església protestant. Segons el que em va dir, és una església més oberta i molt menys restrictiva que no ho és pas la catòlica.

Amb aquesta qüestió als llavis, vaig parlar l’altre dia amb el meu cunyat (com tens l’ull, bé?), i li vaig preguntar si darrere l’església protestant hi havia alguna institució gran i que ho controlara tot. Pel que em va comentar, sembla que no és així, que l’església protestant és un cúmul de moltes esglésies amb uns principis més o menys comú. Però ningú no té un poder absolut com el que pot tindre el Vaticà quan parlem de l’església catòlica.

Segur que molts ja us heu assabentat per on vaig.

Per descomptat, jo ja havia tractat d’explicar-li a la meua professora què és GNU/Linux, sense molt d’èxit. Però gràcies a la conversa amb el meu cunyat, vaig vore la llum.

Primer li vaig demanar a la meua professora (Dusana) si, efectivament, l’església protestant no té una institució suprema que ho controle tot i si, de fet, el que hi ha és un conjunt d’esglésies amb principis comuns. M’ho va confirmar (bé, en gran mesura).

Aleshores li vaig dir:

GNU/Linux is like Protestant Churches. It is open because everybody can take part on it, there is no owner who controls everything, you can choose where you want to go, and there is a common phylosophy with which everyone agree.

Hi ha errors, per descomptat. Bàsicament és que GNU/Linux és més o menys com el protestantisme. És obert perquè practicament tothom pot formar part, no hi ha ningú que controle tot, pots triar on anar i existeix una filosofia comú amb la qual tothom és d’acord.

En canvi, l’esglèsia catòlica representa perfectament a Microsoft. Existeix una institució que ho controla tot i que diu què es pot fer i què no. Els fidels gairebé no poden dir res respecte al seu funcionament, simplement han d’emmotllar-se a allò que l’església diu.

Per descomptat això és una analogia una mica xunga. Però la meua professora ho va entendre a la perfecció i de seguida va voler instal·lar-se GNU/Linux. Així que si aneu als EUA i voleu fomentar GNU/Linux, és possible que amb aquest mètode us servisca.

Per descomptat, si l’americà en qüestió és catòlic… oblideu-vos. Eixos són tots de Microsoft.

Protestantisme i catolicisme als EUA (i l’analogia amb Linux/Windows)

2 pensaments sobre “Protestantisme i catolicisme als EUA (i l’analogia amb Linux/Windows)

  1. PellRoja diu:

    Jo vaig conèixer una evangèlica que ha emigrat a Catalunya. I em va explicar que la religió evangèlica encara és més lliure, ja que practicar-la, la pots practicar a molts llocs, per que deu és a tot arreu, i no només a les esglésies. Diria que la protestant si que donen molta importància a l’ església per poder-se comunicar amb deu.

    Tot i ser evangèlica, mai va entendre per que jo em sentia català i no espanyol, sempre li posava l’ exemple de que jo no em sentia espanyol, al igual que ella no era catòlica, per que ho havia triat i tenia uns sentiments diferents.

    Un dia també li vaig posar l’ exemple de gnulinux, però segueix usant windows, i venein a deu i bill gates per donar-li aquestes eines.

Deixa un comentari

