Recordant mon pare

Uns mesos abans que mon pare morira, allà pel 1998-99 i quan jo tenia encara 16, mon pare i jo vam anar a caminar a la platja de Sant Joan. Feia quasi tres anys que li havien detectat un càncer i ja havia estat operat tres vegades.

Tot i que no em feia a la idea, ja podia esbrinar que el temps se li acabava. Així que vaig aprofitar aquella caminata per xarrar una mica amb ell, explicar-li sobre la meua vida d’adolescent, els meus amics, els meus problemes. Mon pare em va escoltar molt atentament.

D’entre totes les coses que li vaig explicar, una va ser sobre el meu amic Damián. Damián tenia 12 quan se’n va vindre de viatge a França a fer un intercanvi. Quan vam tornar, en Damián es va trobar que son pare havia marxat de casa a viure amb una altra dona i havia abandonat la seua família. Vaig explicar a mon pare que la vida de Damián canvià de cop i volta i que de ser un bon xic amb les idees clares i aplicat, va arribar a uns punts que tampoc no eren massa roïns, sinó que simplement “es va desviar” del seu camí.

Mon pare m’escoltava atentament, va mostrar certa llàstima pel meu amic, sobretot perquè ell l’havia conegut ja que alguna vegada havia vingut a dinar a casa.

Anys més tard, quan mon pare ja feia anys que havia mort, vaig anar a sopar amb ma mare. En el sopar, per coses de la vida, vam començar a parlar de mon pare i ma mare m’explicà que anys abans de morir, possiblement per la mateixa època en què el pare de Damián va abandonar a sa mare, mon pare havia tingut una amant. Sembla que un molt bon amic de mon pare va avisar a ma mare i li digué que: “o cuides bé, o el teu marit se n’anirà amb aquesta altra dona”.

Ma mare li ho va dir, i sembla que mon pare decidí quedar-se. Sembla que poc temps després li detectaren el càncer.

Les històries familiars són curioses, més curioses quan a un amic li passa el que a tu podria haver-te passat. De la malaltia de mon pare tinc molts records, potser amb el temps els posaré ací. Vaig poder aprendre que el càncer posa a cada u en el seu lloc.

Recordant mon pare

Deixa un comentari

